Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Täältä löydät vastaukset eibabo®-verkkokaupoissa usein kysyttyihin kysymyksiin.

Tilaus

Enkö voi tilata tuotetta, koska se on tilaa vievä?

Tilaa vieviä tuotteita voi tilata valittuun toimitusmaahan vain, jos se tukee lähetystapaa ”Huolinta” tai ”Huolinta EU”. Maat, joihin huolintatoimitus on saatavana, on mainittu päävalikon palveluosion lähetyskuluyhteenvetosivulla (työpöytäversio) tai alaviitteessä (mobiiliversio).

Kaapelit ja johdot on usein merkitty tilaa vieviksi, vaikka niitä voi tilata vain metritavarana. Tämä johtuu siitä, että kaapeleita ja johtoja voi tilata myös suuria määriä, jolloin niitä ei voi enää toimittaa kerällä. Suuremmat määrät toimitetaan pääasiassa kaapelikelalla tai -rummulla, jotka vievät tilaa. Usein kyse on myös halkaisijaltaan suuremmista kaapeleista tai johdoista, jotka eivät mahdu edes pieninä määrinä vakiopakettiin, koska niissä on otettava huomioon enimmäistaivutussäde.

Jos olet epävarma, tee haluamaasi määrää koskeva tiedustelu suoraan tuotetietonäkymän valikkokohdasta Tiedustelu. Tietyt tuotteet voimme toimittaa myös ilman huolintakuluja, jos haluttu määrä tätä tuotetta mahtuu vakiopakkaukseen (1,20 m x 0,60 m x 0,60) ja jos sen kokonaispaino on enintään 31,5 kg eikä enimmäistaivutussäde ylity (esimerkiksi kaapeleiden ja johtojen yhteydessä).

Voi myös olla, ettei tuote olekaan tilaa vievä, jolloin kyse on virheellisestä merkinnästä. Ilmoita tällaisesta virheestä käyttämällä Ilmoitus virheestä -lomaketta, jonka saa esiin tuotetietonäkymässä tai ostoskorissa. Olemme kiitollisia kaikista tällaisista tiedoista ja korjaamme virheen pääsääntöisesti vielä samana päivänä kuin saamme virheilmoituksen, jotta tilauksesi käsittelyä voidaan jatkaa viipymättä.

1
Mitä tarkoittaa lukittu postinumeroalue tai Remote Area?

eibmarkt.com GmbH on harjoittanut postimyyntitoimintaa koko Euroopan laajuudella jo vuodesta 1997. Vuodesta 2003 olemme toimittaneet tilauksia kaikkialle maailmaan. Monissa maissa on alueita, joihin tilauksia ei kuitenkaan toimiteta tai joihin toimituksista DHL perii ns. kaukoaluelisän (remote area -lisämaksu).

DHL voi periä kaukoaluetoimituksista ns. kaukoaluelisämaksun kaikkialla maailmassa. Lisämaksun maksuvelvoite määräytyy postinumeron mukaan. Jos lisämaksu pitää maksaa, sen suuruus näkyy suoraan ostoskorissa (remote area -lisämaksu).

1
Järjestelmä antaa Ulkomaan rajoitus -ilmoituksen. Enkö voi tilata tuotetta?

Ulkomaan rajoitus on parametri, joka ilmoittaa, ettei tiettyjä tavaroita (kuten helposti särkyviä tavaroita, joiden arvo on pieni, tai tavaroita, jotka eivät sovellu ulkomaisille markkinoille tai jotka on kielletty ulkomaanmarkkinoilla, kuten tietyt televiestintätuotteet) lähetetä Saksan ulkopuolelle.

On olemassa myös laajempi ulkomaan rajoitus, joka koskee vain tiettyjä maita ja aktivoituu vasta, jos juuri tämä maa valitaan toimitusmaaksi. Tällöin kyse on useimmiten terrorismin torjuntaan liittyvistä tullilainsäädännöllisistä erityispiirteistä, kauppasaartovelvoitteista tai myös valmistajista, jotka eivät tietoisesti myy kyseiseen maahan joko vastuusyiden (esimerkiksi Yhdysvallat) tai kaupankäyntiä koskevien sääntöjen vuoksi.

On myös mahdollista, että aktivoitu ulkomaan rajoitus on tietokannassa oleva virhe. Kaikissa verkkokauppamme tärkeissä osissa (tuotetietonäkymä ja ostoskori) on Ilmoitus virheestä -lomake, jolla voit ilmoittaa meille asiasta suoraan. Nämä tiedot käsitellään muutaman tunnin kuluessa kiireellisesti. Saat aina myös kuittauksen meiltä, jos olet lähettänyt Ilmoitus virheestä -lomakkeella myös sähköpostiosoitteesi.

1
Voinko tilata eibabolta® kuluttajana (yksityisasiakkaana)?

eibabon® verkkokaupoista voivat tilata sekä kuluttajat (yksityisasiakkaat) että yritysasiakkaat (B2C ja B2B) kaikkialla maailmassa.

1

Top 3 FAQs

1. Mitä lähetyskuluja eibabo®-verkkokaupassa peritään?

Lähetyskulut saat näkyviin painamalla tuotteen hinnan yhteydessä olevaa linkkiä. Lähetyskuluyhteenvetosivun saat näkyviin (sivuston työpöytäversion) päävalikon palveluosiosta tai (sivuston mobiiliversion) alaviitteestä.

Jos kyseiseen toimitusmaahan ei sovelleta kiinteää lähetyskulua tilausta kohti valitussa lähetystavassa (näin on pääsääntöisesti kaikkien EU-maiden ja Sveitsin osalta, ks. lähetyskuluyhteenvetosivu), lähetyskulut lasketaan ostoskorissa olevien tuotteiden painon ja tilantarvetta koskevien tietojen sekä toimitusosoitteen ja valittuna olevan lähetystavan perusteella. Toimituksissa kolmansiin maihin sekä Liechtensteiniin ja Islantiin (DHL EXPRESS tai DHL INTERNATIONAL) lähetyskulut lasketaan yleensä painon perusteella. Lähetyskulut lasketaan ostoskorissa uudelleen vain, jos ostoskoriin laitetaan lisää tuotteita tai jos toimitusmaa tai lähetystapa muuttuvat.

2. Voiko eibabolta® ostaa arvonlisäverottomasti EU:n sisällä?

Jos olet EU:ssa toimiva yrittäjä, sinulla on voimassa oleva arvonlisäverotunniste ja rekisteröidyt eibabon® verkkokauppaan ja jos tuotteet on määrä toimittaa Saksan ulkopuolelle mutta EU:n sisälle, kyse on yhteisön sisäisestä toimituksesta, joka on Saksan arvonlisäverolain mukaan veroton.

Arvonlisäverotunnisteen (jonka oikeellisuus tarkistetaan) ilmoittamisen yhteydessä on annettava myös yrityksen toiminimi. Ennen tilauksen ja toimitusajan vahvistusta tehdään kuitenkin aina toinen manuaalinen tarkistus. Tarvittaessa tavaroiden ostajalle tai sen edustajalle lähetetään lisätiedusteluja. Nämä tiedot tarkistetaan valvonta- ja huolellisuusvelvoitteemme nojalla. Arvonlisäverotunnisteen ilmoittaessaan valtuutettu tilaaja vahvistaa Saksan arvonlisäverolain 6a §:n 1 kohdan 3 alakohdan ja vuoden 2008 arvonlisäverodirektiivin 42 k momentin 2 kohdan, luettuna yhdessä saman asetuksen 42 c momentin 3 kohdan kanssa, mukaisen toiminnan (yhteisön sisäisen hankinnan verotus). Jos arvonlisäverotunnistetta koskeviin tiedusteluihin ei vastata, laskuun lisätään automaattisesti arvonlisävero.

3. Millainen on eibabon® tullausmenettely ja mitä tullimaksuja minun pitää maksaa?

Kukin maa perii erilaisia maksuja tavaranimikkeen (tullitariffinumeron) mukaan. Kaikissa liiketoimissa, joihin liittyy toimitus ulkomaille (kolmansiin maihin tai EFTA-maihin), tuotteet yksilöidään tullitariffinumerolla. Viennin yhteydessä niissä on kahdeksan numeroa ja tuonnin yhteydessä yksitoista numeroa. Tämän koodauksen myötä kunkin maan tulliviranomainen voi luokitella tavarat (tämä ei koske palveluja) yksiselitteisesti, ja tulli voi tehdä verolaskelman tai tilastoja tavaravirroista. Ilman tullitariffinumeroa vienti EFTA-maihin tai kolmansiin maihin ei ole mahdollinen. Kullakin maalla on myös erilaiset tullittomuuden alarajat.

Kullakin maalla on tavanomainen tulli, jota peritään tavaroiden tuonnista. Lisäksi on ns. etuustulleja, joita sovelletaan vain tiettyjen ehtojen täyttyessä ja jotka ovat pääsääntöisesti huomattavasti pienempiä kuin tavanomaiset tullimaksut.

Se, oikeuttavatko tavarat etuuskohteluun vai eivät, määräytyy esimerkiksi tavaroiden alkuperän ja sen mukaan, onko EU:n ja tuontimaan välillä etuuskohtelusopimus tai jokin muu erityissopimus, jollaisia on tehty esimerkiksi EFTA-maiden (Norja, Islanti, Sveitsi ja Liechtenstein) kanssa. Tuonti, josta peritään etuustullia (joka on hyvin usein 0 %), sallitaan, jos tuodulla tavaralla on etuuskohtelusopimuksen mukainen alkuperätodistus. Näin on vain silloin, jos tavara on tuotettu tai valmistettu kokonaan kyseisen sopimusmaan alueella.

eibabo® on eibmarkt.com GmbH:n yritys. eibmarkt®.com GmbH on yksi harvoista tämän alan vientiyrityksistä, jolla on Saksan tullilaitoksen hyväksyntä. Tulli tarkastaa useamman kerran vuodessa, täyttyvätkö kaikki kriteerit edelleen. eibmarkt®.com GmbH on liitetty AEB:n tietokonekeskukseen, ja se soveltaa Bundesfinanzdirektionin sertifioimaa ATLAS-menetelmää. Oman digitaalisen tulliselvityksemme ansiosta pystymme tarkastelemaan prosesseja nopeasti ja ilman tarpeetonta byrokratiaa ja siten myös vaikuttamaan niihin. Työntekijämme ovat saaneet perusteellisen perehdytyksen tähän järjestelmään, ja he pystyvät vastaamaan kaikkialta maailmasta tuleviin asiakkaiden tiedusteluihin monella kielellä.

Tämä tarkoittaa, että hankimme kaikki vientiin tarvittavat tavara-asiakirjat (alkuperätodistukset, tavaratodistus, etuuskohtelutodistus ja muut tuontimaassa tarvittavat saateasiakirjat), jotta tilaaminen olisi sinun kannaltasi mahdollisimman vaivatonta ja turvallista). Lisäksi jokaisesta tavaralähetyksestä tehdään asianmukaiset ilmoitukset, jolloin sinä asiakkaana säästyt ylimääräisiltä kuluilta ja ongelmilta postin ja tullin kanssa.

Vastausta ei löydy? Olemme aina käytettävissäsi. eibabo®-asiakaspalvelutiimisi.

Jätä kysymyksesi meille yhteystietolomakkeella: Yhteystietolomake